موشن کنترل ، کنترل حرکت ، کاربرد موشن کنترل چیست ، آراستاپ موشن

موشن کنترل چیست و چه کاربردی در استاپ موشن دارد؟

موشن کنترل چیست ؟ موشن کنترل یعنی کنترل حرکت. در بحث تولید استاپ‌موشن برای اینکه  بخواهیم دوربین در حرکت باشد باید فریم به فریم دوربین را جابجا کنیم و در جهاتی که میخواهیم بچرخانیم ولی مشکل این هست که نمیتوان در هر فریم به مقدار دقیق جابجا کرد. مثلا دوربین را در هر فریم 1 سانتی متر جابجا کرد و قطعا در این جابجایی خطاهایی به وجود می‌آید که موقع پخش کردن استاپ‌موشن یا پشت سر هم قرار دادن عکس‌ها لرزش بسیار زیادی در تصویر ایجاد میشود و تصویر آن نرمی حرکت را ندارد. مشکل بعدی این هست که مثلا شما در طول انیمیت میخواهید دوربین از نقطه A به نقطه B حرکت کند اگر بخواهیم در طول 100 فریم انیمیت، دوربین را به صورت دستی جابجا کنیم در پایان انیمیت، دوربین دقیقا به نقطه B نمیرسد و حرکتی که میخواستیم به دست نمی آید.

راه حل این مشکل این هست که یا دوربین ثابت باشد و در طول انیمیت حرکتی در دوربین نداشته باشیم و یا اینکه از ابزاری به اسم موشن کنترل استفاده کنیم. قطعا وجود حرکت دوربین در طول انیمیشن جذابیت بیشتری به کار میدهد تا اینکه همه نماها ثابت و بدون حرکت باشند.

کاربرد موشن کنترل چیست

موشن کنترل به یک کیت کنترلی گفته می‌شود که به نرم افزار متصل و توسط نرم افزار، فرمان های حرکتی به آن داده می‌شود تا حرکتی که میخواهیم را انجام بدهد. یکی از مدل های آن تشکیل شده از یک ریل و یک گیره هست که دوربین بر روی گیره متصل می‌شود و در سه جهت مختلف میتواند بچرخد.

همینطور بر روی ریل نیز در جهت ریل جلو و عقب برود. کاری که شما میکنید فقط این هست که توسط نرم افزار به کنترلر دستور میدهید که دوربین در طول مثلا 150 فریم از نقطه a به نقطه b انتقال یابد. از این ابزار در کارهای فیلمبرداری رئال هم استفاده می‌شود و بدون نیاز به این که فیلمبردار دوربین را با سرعت ثابت بر روی ریل جابجا کند توسط موشن کنترل زمان و میزان جابجایی را به سیستم کنترل میدهد و بقیه کار توسط موشن کنترل انجام می‌شود.

موشن‌کنترل فقط بر روی ریل نصب نمی‌شود و مدل های مختلفی دارد مثلا موشن‌کنترل را میتوان بر روی یک کرین هم نصب کرد تا بتوان بازه حرکتی بیشتری داشته باشد و تصاویر جذاب تر و بهتری ثبت و جذابیت ویدیو را چندبرابر کند.

در یک پروژه بر اساس کارگردانی آن کار، نماها و حرکت های دوربین ممکن است به صورتی باشد که نیاز شود از موشن کنترل رولی(ریلی) یا موشن کنترل کرین استفاده کرد.

موشن کنترل با یک کابل به لب تاب وصل می‌شود و در نرم افزار دراگون فریم میتوان آن را کنترل و داده های مورد نیاز را از طریق دراگون فریم به کنترلر منتقل کرد.

نکته‌ی قابل اهمیت در استفاده از موشن کنترل این هست که موقع استفاده از آن به دلیل جابجایی دوربین در هر فریم شما در نرم افزار دراگون‌فریم هیچ تشخیصی روی میزان حرکت آبجکت نمی‌توانید داشته باشید. برای این که جابه‌جایی ابجکت‌ها فارغ از حرکت دوربین اصلی قابل کنترل باشد نیاز به دوربین دیگری است. دوربین دوم باید ثابت و بدون حرکت باشد تا بتوانیم انیمیت و میزان جابجایی آبجکت ها را در آن بررسی کنیم.

علاوه بر مزیت های گفته شده، موشن‌کنترل امکان ایز کردن یا نرم کردن حرکت در ابتدا یا انتهای حرکت را داشته و قابل تنظیم است.

دیگر مزیت های موشن‌کنترل:

  • می توان سرعت را تغییر و حرکت را نسبت به زمان از یک نقطه به نقطه دیگر ادامه داد.
  • بعضی از آن‌ها با باتری کار میکند و نیازی به کابل ندارد و دستگاه را میتوان به صورت بیسیم متصل کرد.
  • با یک کنترلر میتوان تنظیمات آن را پردازش کرد.
  • در صورتی که حرکت آبجکت را اشتباه انجام داده باشید وآن فریم را پاک کنید موشن کنترل دوربین را به زاویه قبلی خود برمیگرداند.
  • با موشن کنترل میتوان انیمیشنی(استاپ موشن) شگفت انگیز همانطور که زاویه دوربین در کل کار درحال حرکت است ساخت.

با یکدیگر تعدادی عکس از موشن کنترل و استاپ‌موشن‌هایی که با آن ساخته شده را ببینیم:

موشن کنترل و استاپ موشن ساخته شده با آن - آراستاپ موشن
موشن کنترل و استاپ موشن ساخته شده با آن - آراستاپ موشن
موشن کنترل و استاپ موشن ساخته شده با آن - آراستاپ موشن
استاپ-موشن-آراستاپ-موشن-موشن-کنترل-بلاگ-RStopmotion
کاربرد موشن کنترل یا کنترل حرکت و استاپ موشن های ساخته شده - آراستاپ موشن
کنترل حرکت یا موشن کنترل چیست - آراستاپ موشن
استاپ-موشن-آراستاپ-موشن-موشن-کنترل-بلاگ-RStopmotion

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *