فاطمه محمد دوست ، مصاحبه ، بلاگ ، استاپ موشن ، ماکت ، مینیاتوری ، هنر ، آراستاپ موشن

تولید کننده و سازنده ماکت‌های مینیاتوری

حتما شما هم تا الان نمونه‌هایی از ماکت‌های مینیاتوری را در فضای مجازی یا فروشگاه‌های مخصوص دیده‌‍‌اید. نمونه‌هایی از اشیاء اطراف‌مان که خیلی زیبا و خلاقانه به سایزهای خیلی کوچک و به اصطلاح مینیاتوری ساخته شدند. برای اینکه با این هنر دوست‌داشتنی بتوانیم از نزدیک آشنا بشیم، به سراغ خانم محمد‌دوست، یکی از هنرمندان این رشته رفتیم و از ایشان سوال‌هایی را در مورد این هنر نوپا پرسیدیم. شما هم با ما در آراستاپ موشن همراه شوید تا با دنیای آدم کوچولوها بیشتر آشنا شوید.

1. لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید که حرفه این روزهای شما چیست؟

بنده فاطمه محمددوست هستم؛ متولد سال ۱۳۷۲ و فارغ التحصیل رشته ی مهندسی معماری. در حال حاضر هم دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستم. این روزها به آموزش زبان و به طور تخصصی‌تر به حرفه‌ مینیاتورسازی و ساخت ماکت‌های مینیاتوری می‌پردازم.

2. چند وقت است که در حوزه ماکت‌های مینیاتوری فعالیت دارید؟

حدود دو سال و نیم است که وارد حوزه ماکت‌های مینیاتوری شدم.

3. از چه زمانی به کار با ماکت‌های مینیاتوری علاقه‌مند شدید؟

بعد از اتمام دوره مهندسی معماری، دغدغه این موضوع را داشتم که حرفه‌ای را انتخاب کنم که با رشته تحصیلی و مهارت‌هایی که کسب کردم متناسب باشد. از طرفی به دلیل اینکه از کودکی وارد حوزه‌های مختلفی از هنر مانند نقاشی، کار با چرم، گلدوزی و… شدم، در نظر داشتم حرفه‌ای را انتخاب کنم که تلفیقی از هنرهای متفاوت باشد. البته علاقه زیادم در دوران تحصیل به ماکت‌سازی تاثیر زیادی بر انتخابم داشت.

4. توضیح بیشتری در مورد ماکت مینیاتوری به ما بدهید و در مورد کاربردهایش برایمان بگویید.

ماکت مینیاتوری نمونه‌ای کوچک شده از یک فضا، مبلمان و بسیاری از لوازم و اشیایی است که در دنیای واقعی وجود دارند. نمونه‌هایی در اندازه‌ای متفاوت و کوچک‌تر ازمقیاس دنیای واقعی که از نظر جزئیات می‌تواند با نمونه واقعی قابل تطبیق باشد.
این نوع ماکت‌ها کاربردهای متفاوتی دارند، به خصوص در حوزه معماری، شهرسازی و جهت ارائه پروژه. کاربرد دیگر آن‌ها، استفاده به عنوان ماکت دکوراتیو است. این ماکت‌ها در حوزه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی (عکاسی ماکرو) و در حوزه انیمیشن سازی (تکنیک استاپ موشن) کاربرد دارند.
نوع دیگری از ماکت‌های مینیاتوری، خانه‌های عروسکی هستند که به عنوان وسیله بازی برای بچه‌ها محسوب می‌شوند.

5. به نظر شما چطور می‌توانیم از ماکت‌های مینیاتوری برای ساخت استاپ موشن استفاده کنیم؟

به عقیده من ماکت‌های مینیاتوری می‌توانند به عنوان دکور برای ساخت استاپ موشن به کار بروند که طبیعتا می‌توانند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنند. ماکت‌هایی با فضاهایی متفاوت و جزئیات زیاد و متناسب با موضوعات مختلف که به ساخت استاپ موشن های خلاقانه کمک زیادی می‌کنند.

6. برای آنکه بخواهیم ماکت‌ مینیاتوری بسازیم به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟ حتما به یک کارگاه حرفه‌ای با تجهیزات پیشرفته نیاز است یا با تجهیزات ساده هم می‌توانیم ماکت بسازیم؟

از آنجایی که این ماکت‌ها در اندازه کوچک و گاها بسیار کوچکتر ازمقیاس واقعی ساخته می‌شوند، بسته به سطح و درجه حرفه‌ای بودن ماکت، نیاز به ابزار متفاوتی دارد. ساده‌ترین ابزار برای ساخت ماکت وسیله‌ای برای برش است که انواع مختلف کاتر را شامل می‌شود و یا سطحی برای برش، چسب و متریال مورد استفاده اعم ازچوب، فلز و یا پلاستیک. با تجهیزات ساده هم امکان ساخت ماکت‌های زیبا وجود دارد ولی هر چقدر ماکت به سمت حرفه‌ای شدن و ساخت جزئیات می‌رود، نیاز به تجهیزات بیشتر و حرفه‌‎ای‌تر هم بیشتر می‌شود.

ماکت اتاق خیاطی ، ماکشزت ، مینیاتوری ، دکور ، استاپ موشن ، ساخت استاپ موشن ، آراستاپ موشن

7. معمولا ساخت هر ماکت چقدر زمان می‌برد؟ بیشترین زمانی که برای ساخت یک ماکت گذاشتید حدودا چقدر بود؟

زمان ساخت هر ماکت رابطه مستقیمی دارد با حجم کلی کار و به خصوص میزان جزئیاتش. هر چه ماکت جزئیات بیشتری داشته باشد، به همان میزان زمان بیشتری هم برای ساختش نیاز داریم.
به شخصه بیشترین زمانی که برای ساخت ماکت صرف کردم یک ماه و نیم بوده، ولی به طور معمول در بازه زمانی هفت تا ده روز ماکت‌ها قابل ساخت هستند.

8. برای ساختن ماکت‌ها چطور ایده‌پردازی می‌کنید؟ از مدل خاصی هم الهام می‌گیرید؟

محیط پیرامون ما و هرچه که در اطراف ما است، می‌تواند منبع خوبی برای الهام بخشیدن باشد. با دقت و توجه به جزئیات و مدل مبلمان و وسیله‌های منزل هم می‌شود برای ساختش در ابعاد مینیاتوری ایده گرفت. به طور کلی خلاقیت در این حرفه بسیار تعیین کننده است و نقش مهمی دارد. با کمی خلاقیت و به عبارتی جور دیگر نگاه کردن به بسیاری از لوازم دور ریختنی می‌شود آن‌ها را تبدیل به بخشی از مبلمان و جزئیات ماکت کرد.

9. معمولا چه متریال‌هایی برای ساخت ماکت استفاده می‌شود؟ شما چه متریال‌هایی را بیشتر پیشنهاد می‌کنید؟

ساده‌ترین متریال چوب برای ساخت ماکت، چوب بالسا است که در ضخامت‌های مختلف در فروشگاه‌های لوازم هنری موجود است. علاوه بر این، هر نوع متریالی که در دسترس باشد در این کار قابل استفاده است. به طور مثال انواع مختلفی از چوب‌ها، فلز، پلاستیک، چرم، شیشه، فوم و… که با توجه به نوع کاری که قراره ساخته شود انتخاب می‌شوند.

10. کار با ماکت بیشتر به مهارت و استعداد ما بستگی دارد یا با علاقه هم پیش می‌رود؟

کار با ماکت، هم مستلزم داشتن مهارت و استعداد است و هم علاقه به کار می‌تواند پیش‌زمینه ورود به این کار و یک عامل پیش‌برنده موثر محسوب شود. ساخت ماکت و جزئیات در ابعاد مینیاتوری، نیازمند داشتن صبر و حوصله بسیار زیادی است که عشق و علاقه، در تسهیل انجامش نقش مهمی دارد.

11. چطور می‌توانیم این حرفه را یاد بگیریم؟ چه افرادی در این حوزه صاحب تجربه‌های شنیدنی هستند؟

برای شروع، داشتن خلاقیت و دیدن نمونه‌های متفاوت از طریق اینترنت و جستجو، مشاهده فیلم‌های آموزشی، جستجو در سایت‌هایی مانند پینترست و… کمک کننده است. همچنین با کار کردن با متریال ساده‌ای مانند چوب بالسا و یا حتی کارتن مقوایی و… می‌توانیم تجربه‌هایی را به دست آوریم.
به طور کلی افرادی که وارد این حوزه شدند، یا از کسانی بودند که در رشته معماری تحصیل کرده بودند و یا افرادی بودند که به طور تجربی و بر حسب علاقه و کسب مهارت در شاخه‌های مختلف هنری، به این حرفه ورود کردند. در حال حاضر دوستان هنرمند زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند که به شخصه کارهای خانم‌‌ها مژده کیا، زهرا فخار و ناحیلا را دوست دارم.

12. پیشنهاد شما برای افرادی که به کار در این حوزه علاقمندند چیست؟

هنر مینیاتورسازی و ماکت سازی مینیاتوری، هنری نوپا در ایران محسوب می‌شود و این روزها در حال شناخته‌تر شدن است؛ به همین دلیل قابلیت بالایی در کسب درآمد دارد. با احتساب این موارد، اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید بدانید که با دقت، حوصله، جستجو وتکرار و تمرین در ساخت ماکت و مدل‌های متفاوت، به تدریج می‌توانید بستر مناسبی از حیث کاری و ایجاد شغل و کسب درآمد فراهم کنید.

گالری از آثار فاطمه محمد دوست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *