در این انیمیشن چه اتفاقی خواهد افتاد؟
کورالاین دختری یازده ساله است که به همراه پدر و مادرش به یک خانه عجیب و دورافتاده 150 ساله نقل مکان کرده است. پدر و مادر او گیاه شناس و ویراستار هستند و بخاطر کارهای زیادشان وقت نمیکنند با دخترشان صحبت کنند. او فکر می کند پدر و مادرش هیچوقت درکش نمی کنند و دیگر دوستانش را نمی تواند ببیند و دور و برش هم همسایه های عجیبی زندگی می کنند و همین باعث بداخلاقی او شده است. کورالاین از یک دریچه کوچک وارد یک دنیای دیگر می شود و….
تریلر انیمیشن کورالاین Caroline Trailer
شاهکاری دوباره از استودیو لایکا
کورالاین یکی از انیمیشن های استودیو لایکا است که با ترکیبی از تکنیک قدیمی متحرک سازی استاپ موشن و تکنیک مدرن سه بعدی تولید شده است. این انیمیشن استودیو لایکا توسط هنری سیلیک کارگردانی شده و به نویسندگی نیل گیمن از سال 2000 آغاز شده است و فیلمبرداری او در یک مجتمع اداری پارک صنعتی، درست بیرون از مناطق سرسبز پورتلند انجام شده.
در رمان معروف کورالاین به نویسندگی گیمن، دختری جوان از یک گذرگاه پنهان در یک خانه قدیمی، یک دنیای عجیب را کشف میکند. این انیمیشن قبل از انتشار رمان گیمن آغاز شده است. سیلیک قبل از انتشار رمان گیمن با او آشنا شد و موفق شد ابتدا گیمن وسپس بیل تهیه کننده کار را متقاعد کند که این انیمیشن لحن مناسبی برای داستان ترسناک در رده سنی بچه ها دارد؛ چون او باور داشت که این رمان، کتابی ترسناک و مناسب برای بچه ها است.
28 انیماتور به صورت هم زمان، انیمیت میکنند.
سیلیک میگوید در تصورات ذهنی من تغییراتی اتفاق افتاده بود، اگرچه اساس داستان همان داستان قبل بود، دختری به نام کورالاین راهی برای عبور به دنیایی شبیه به دنیای ما پیدا می کند که با این وجود از بسیاری جهات بهتر به نظر می رسد تا زمانی که مادر دیگر او، پدر و مادر واقعی اش را می رباید.
او میگوید: روند تولید در تمام بخش های لایکا با سرعت ثابت پیش می رود. مثلا برای انیمیت کردن عروسک ها بیش از 28 انیماتور، هم زمان مشغول تمرین یا فیلمبرداری صحنه های انیمیشن هستند و هر هفته 90 تا 100 ثانیه از انیمیشن را تولید میکنند، در کنار انیماتورها، همه بخش ها، تمام عروسک ها، لباس ها، صحنه ها و تمام وسایل مورد نیاز برای ساختن این انیمیشن را تهیه میکنند.
ایجاد عناصر، نیاز به استعدادی غیرمعمول و زمان زیادی دارد. بخش لباس ، به مدیریت دبورا کوک، پر از لباس های کوچک است که همه با دست و طبق استانداردهای دقیق ساخته شده اند. به دلیل فرسودگی در کار، هر لباس چند جفت ساخته می شود. کوک یک جفت لباس خواب کوچک را که کورالین در فیلم پوشیده است 30 جفت یکسان از آن را ساخته است. هر جفت باید به روشی تولید شود که حتی الگوی دوخت درزهای لباس با یکدیگر یکسان باشد.
جورجینا هاینز به عنوان سرپرست ساخت عروسک ها همیشه می گوید ساختن چنین لباس هایی به تعداد لازم نیاز به استعدادی کاملاً تخصصی دارد. چرا که ساخت یک ژاکت ساده حدود سه هفته طول می کشد. به قول جورجیا: حتی با چنین استعدادی، درست کردن این لباس ها یک بازی برای تقویت صبر است.
ساخت عروسکهای استاپ موشنی
در کنار طراحی لباس، بزرگترین اتاق به ساخت عروسک ها اختصاص دارد. همانند لباس ها ، چندین عروسک برای شخصیت های اصلی ساخته می شود مثلا 28 عروسک از شخصیت کورالاین وجود دارد. هاینز سرپرست عروسک ها می گوید: هر عروسک دارای چندین جفت دست و پای پشتیبان است که البته مستعد ساییدگی و پارگی هستند و اغلب نیاز به تعویض دارند.
عروسک ها با یک آرماتور طراحی می شوند تا دامنه حرکتی کاملی را برای انیماتورها ایجاد کند. آنها بیشتر از اتصالات توپی ساخته شده توسط یک شرکت در سانفرانسیسکو هستند.
هاینز می گوید بزرگترین چالش در ساخت این عروسک ها این است که هر بخشی که ممکن است انیماتور بخواهد کنترل کند باید متحرک شود. او می گوید: “بنابراین شما باید در نظر بگیرید که حتی اگر یک تکه پارچه کوچک پشت عروسک گذاشته شود ، شما باید آن را سیم کشی کنید تا انیماتور بتواند آن را متحرک کند.
هر عروسک در یک ماده سیلیکونی ریخته می شود تا پوست آن ایجاد شود ، سپس رنگ آمیزی می شود و به آن مو داده می شود که آن هم باید متحرک باشد. سیلیک می گوید سوزان مولتون، رئیس بخش مو، موهای زیبا را برای کورالاین ایجاد کرده است. هاینز در ادامه حرف سیلیک میگوید: سوزان شخصیت هر عروسک را با تنکیک متحرک سازی کامل میکند. او تمام آرماتورهایی را که برای ایجاد حرکت در داخل آن قرار دارد را طراحی کرده و ساخته است.
عروسک ها نیز مرحله نقاشی را طی می کنند و جزئیات را به چهره و حتی لباس می دهند. بخش رنگ کردن عروسک ها می تواند یک کار بسیار پر فشار باشد زیرا نقاش نمی خواهد بعد از تمام کارهایی که انجام داده، اشتباه کند.
ساخت عروسکهای استاپ موشنی
در کنار طراحی لباس، بزرگترین اتاق به ساخت عروسک ها اختصاص دارد. همانند لباس ها ، چندین عروسک برای شخصیت های اصلی ساخته می شود مثلا 28 عروسک از شخصیت کورالاین وجود دارد. هاینز سرپرست عروسک ها می گوید: هر عروسک دارای چندین جفت دست و پای پشتیبان است که البته مستعد ساییدگی و پارگی هستند و اغلب نیاز به تعویض دارند.
عروسک ها با یک آرماتور طراحی می شوند تا دامنه حرکتی کاملی را برای انیماتورها ایجاد کند. آنها بیشتر از اتصالات توپی ساخته شده توسط یک شرکت در سانفرانسیسکو هستند.
هاینز می گوید بزرگترین چالش در ساخت این عروسک ها این است که هر بخشی که ممکن است انیماتور بخواهد کنترل کند باید متحرک شود. او می گوید: “بنابراین شما باید در نظر بگیرید که حتی اگر یک تکه پارچه کوچک پشت عروسک گذاشته شود ، شما باید آن را سیم کشی کنید تا انیماتور بتواند آن را متحرک کند.
هر عروسک در یک ماده سیلیکونی ریخته می شود تا پوست آن ایجاد شود ، سپس رنگ آمیزی می شود و به آن مو داده می شود که آن هم باید متحرک باشد. سیلیک می گوید سوزان مولتون، رئیس بخش مو، موهای زیبا را برای کورالاین ایجاد کرده است. هاینز در ادامه حرف سیلیک میگوید: سوزان شخصیت هر عروسک را با تنکیک متحرک سازی کامل میکند. او تمام آرماتورهایی را که برای ایجاد حرکت در داخل آن قرار دارد را طراحی کرده و ساخته است.
عروسک ها نیز مرحله نقاشی را طی می کنند و جزئیات را به چهره و حتی لباس می دهند. بخش رنگ کردن عروسک ها می تواند یک کار بسیار پر فشار باشد زیرا نقاش نمی خواهد بعد از تمام کارهایی که انجام داده، اشتباه کند.
همه چیز باید متحرک باشد!
این بخش چندین زیر مجموعه دارد: مدلها و وسایل، ساخت و ساز و نجاری و نقاشی. یک بخش مجسمه سازی نیز وجود دارد که چشم اندازهایی را برای فیلم خلق می کند. بزرگترین مجموعه این فیلم، مجموعهی باغی است که 60 فوت طول دارد و مانند عروسک ها، همه چیز باید متحرک باشد از جمله گیاهان و علف ها تا انیماتورها بتوانند برخورد باد به گیاهان را شبیه سازی کنند. در مجموعه باغ های خارق العاده، ده ها گل رنگارنگ باید شکوفا شوند و همچنین باید کورالاین و پدر دیگرش بتوانند صحنه را از بالا با یک هلیکوپتر بزرگ مشاهده کنند.
نیازهای خلاقانه فیلم همان توجه به جزئیات است که سازندگان عروسک در شغل خود اعمال میکنند. به عنوان مثال، قرار است دو دنیایی که کورالاین در آن سفر می کند از لحاظ فرم شبیه به هم باشند اما دارای لحن کاملاً متفاوتی باشند: دنیای واقعی مسطح و کمی فرسوده تر از دنیای پر زرق و برق دیگر است. و با استفاده کردن از عنصر سهبعدی در فیلم، مجموعه های دنیای دیگر با عمق بیشتری ساخته می شوند تا احساس باز بودن و جذابیت بیشتری نسبت به دنیای واقعی داشته باشند.
همه چیز باید متحرک باشد!
این بخش چندین زیر مجموعه دارد: مدلها و وسایل، ساخت و ساز و نجاری و نقاشی. یک بخش مجسمه سازی نیز وجود دارد که چشم اندازهایی را برای فیلم خلق می کند. بزرگترین مجموعه این فیلم، مجموعهی باغی است که 60 فوت طول دارد و مانند عروسک ها، همه چیز باید متحرک باشد از جمله گیاهان و علف ها تا انیماتورها بتوانند برخورد باد به گیاهان را شبیه سازی کنند. در مجموعه باغ های خارق العاده، ده ها گل رنگارنگ باید شکوفا شوند و همچنین باید کورالاین و پدر دیگرش بتوانند صحنه را از بالا با یک هلیکوپتر بزرگ مشاهده کنند.
نیازهای خلاقانه فیلم همان توجه به جزئیات است که سازندگان عروسک در شغل خود اعمال میکنند. به عنوان مثال، قرار است دو دنیایی که کورالاین در آن سفر می کند از لحاظ فرم شبیه به هم باشند اما دارای لحن کاملاً متفاوتی باشند: دنیای واقعی مسطح و کمی فرسوده تر از دنیای پر زرق و برق دیگر است. و با استفاده کردن از عنصر سهبعدی در فیلم، مجموعه های دنیای دیگر با عمق بیشتری ساخته می شوند تا احساس باز بودن و جذابیت بیشتری نسبت به دنیای واقعی داشته باشند.
مراحل پایانی
سیلیک می گوید با نزدیک شدن مهلت اتمام پروژه ، بیشتر وقت خود را صرف رفت و آمد بین دو محوطه تدوین می کرد. این فیلم شامل آهنگ هایی از گروه آلت راک They Might Be Giants و آهنگساز فرانسوی ، برونو کولاس است.
او میگوید تجربه ساخت این فیلم بسیار ارزشمند بوده است. نویسنده داستان(گیمن) آن را دیده است و به نظر می رسد از نتایج بسیار راضی است.
بدون دیدگاه