مسعود نجابتی، مصاحبه ، بلاگ ، استاپ موشن ، گرافیک ، آراستاپ موشن

مسعود نجابتی (طراح گرافیک و خوشنویس)

از نظر شما یک انیمیشن خوب، چه انیمیشنی است؟ داستان خوبی داشته باشد؟ موسیقی‌اش خاص و متفاوت باشد؟ کاراکترهای جذابی داشته باشد؟ گرافیک بالایی داشته باشد و یا…. ؟
همه ما مطمئنا انیمیشنی که داستان خوبی هم داشته باشد اما از لحاظ بصری، ترکیب‌بندی و رنگ‌ کیفیت مناسبی را نداشته باشد را استقبال زیادی نمی‌کنیم. اما ممکن است بارها و بارها به تماشای کاری که سطح بالایی از لحاظ گرافیکی دارد بشینیم. این قاعده در انیمیشن‌سازی، شامل حال استاپ موشن هم می‌شود. هرچه گرافیک حرفه‌ای‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشیم، مطمئنا خروجی بهتری می‌گیریم.
ما در آراستاپ موشن برای آن‌که نگاه بهتری از نقش گرافیک در استاپ موشن داشته باشیم، تصمیم گرفتیم تا با یکی از بهترین‌های گرافیک ایران گفتگو کنیم. استاد مسعود نجابتی، طراح گرافیک، خوشنویس، مدیر هنری و یکی از برترین اساتید ایران در این رشته‌‌های هنری است که گفتگوی آراستاپ موشن با او را در ادامه با هم می‌خوانیم.

با توجه به اینکه امروزه بیشترین و اثرگذارترین تولیدهای محتوایی در بستر تلویزیون و فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند، از نظر شما نقش تولیدات انیمیشنی نظیر موشن گرافیک و استاپ موشن در ارتباط با مخاطب و انتقال پیام چیست؟

در فضا و شرایط فعلی، اصرار بر کار دو بعدی و تخت اصرار بیهوده‌ای است. وقتی متحرک‌سازی به عنوان یک امکان و ظرفیت در اختیار ماست، چرا استفاده نکنیم؟! ما اگر از ظرفیت حرکت و صوت استفاده نکنیم، مرتکب ضرر خواهیم شد. هنر تجسم هم با همین دو عامل می‌تواند قدرت اثرگذاری‌اش را بیشتر کند. به عنوان مثال، ما برای امسال با اصرار زیاد جشنواره هنر مقاومت ششم را که برگزار می‌شود به سمت متحرک‌سازی بردیم. مثلا در هر رشته‌ای مانند تایپوگرافی، تصویرسازی، کاریکاتور و … یک گزینه موشن هم درنظر گرفتیم. یعنی طراحان علاوه بر پوستری که می‌سازند، می‌توانند نسخه متحرکش را هم تولید و ارسال کنند که برای آن هدیه‌ای جداگانه هم درنظر گرفته شده.
برای افرادی چون ما که در حوزه رسانه و … درگیر هستیم، کاملا واضح است که ضرورت استفاده از کارهای متحرک بر کسی پوشیده نیست. یعنی عامل جذابیت و بعد هم ضریب بالای مخاطب و تاثیرگذاری‌اش حتما بیشتر است نسبت به کارهای دیگر.

در رابطه با انیمیشن‌هایی که به سبک استاپ موشن در ایران ساخته می‌شود چه نظری دارید؟ آیا سطح گرافیک این گونه انیمیشن‌ها مطلوب است؟

قطعا افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، نظر تخصصی‌تری خواهند داشت اما از نظر من، استاپ موشن یکی از تکنینک‌های بسیار جذاب، جوان پسند و در دسترس خیلی از بچه‌هایی است که دانش و توان طراحی خیلی بالایی ندارند. یکی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند توسط بچه‌های فتومونتاژ در گرافیک ساخته شود. حتی بچه‌هایی که امکان تصویرسازی ندارند، با تکنیک فتومونتاژ می‌توانند پروژه‌شان را انجام دهند. تصور من بر این است که در قیاس با انیمیشن و موشن‌های خیلی خاص، استاپ موشن با یک شیوه عکاسی و یک تدوین حرفه‌ای و دانش ترکیب و سواد بصری معمول می‌تواند وظیفه‌اش را انجام دهد.

به نظر شما نقش گرافیک در بهبود و اثر بخشی بیشتر انیمیشن‌های سبک استاپ موشن چقدر است؟

به نظر من گرافیک مادر است. نقش گرافیک نه تنها در استاپ موشن بلکه در تمام شئونات زندگی یعنی از معماری تا طراحی لباس، طراحی دکوراسیون و… تا تمامی مواردی که عناصر بصری حضور پیدا می‌کند، دیده می‌شود. گرافیک به عنوان سامان دهنده عناصر بصری و سپس تدوین این‌ها به شکل درست جهت اثرگذرای بیشتر برکسی پوشیده نیست. یعنی یک دانش وجود دارد که آن دانش در تمام شاخه‌ها می‌تواند نقش بازی کند، منتها با یک تغییراتی. تغییرات دیگه ظرافت‌های هر رشته است.
چون در استاپ موشن ایده خیلی اهمیت دارد، بعد از ایده تصورم این است که ترکیب‌بندی و تعریف آن سکانس‌ها و بعد چیدمانی که صورت می‌گیرد و بعد خود داستان و روایت اهمیت دارد. گرافیک در استاپ موشن در طراحی کاراکتر، بحث بکگراند، فضاسازی، انتخاب رنگ، انتخاب عناصر نوشتاری و… حضور پیدا می‌کند. مواردی که به نظرم قطعا دانش گرافیک پشتش است و می‌خواهد و لازم دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *