شنیدید به چه کسانی میگویند گوسفند؟! همین نکته کافی است تا شما به عنوان یک ایده پرداز در تکنیک استاپ موشن این را دستآویز قرار بدهید. آن وقت است که اگر زرنگ باشید، محور اصلی ایدهتان روی گوسفندی نابغه قرار میدهید و انیمیشن استاپ موشن Shaun The Sheep یا همان بره ناقلا را میسازید. به همین راحتی ایده برای ساخت استاپ موشن شگفتانگیز بدهید.
ما در این مقاله میخواهیم با همراهی شما طبق عناوین زیر، کمی از اهمیت ایده برای ساخت استاپ موشن جذاب و حرفهای صحبت کنیم و به طور مختصر چند راهکار را برای خلاق بودن پیشنهاد کنیم. پس ما را در آراستاپ موشن همراهی کنید.
- چرا ایده پردازی در استاپ موشن مهم است؟
- یک گله گوسفند احمق
- برای فراتر از داستان ایده پردازی کنید
- چگونه ایده پرداز شویم؟
چرا ایده پردازی در استاپ موشن مهم است؟
ایده پردازی در استاپ موشن شاید اصلیترین و مهمترین بخش برای یک استاپ موشنیست باشد. اگر دوست دارید حرفهای باشید باید علاوه بر انیماتوری قوی بودن، روی ایده پردازی تان هم کار کنید.
استاپ موشن دنیای بیحد و مرزی است که شما به راحتی میتوانید افکارتان را در آن به نمایش در بیاورید و به اجسام بیجان اطرافتان زندگی و حیات ببخشید. اما زمانی این دنیای بیحد و مرز زیباتر خودش را نشان میدهد که شما برای این اجسام ایدهای ناب و جذاب داشته باشید و خلاقانهتر از آنها استفاده کنید. پس از ایده برای ساخت استاپ موشن تان غافل نشوید!
یک گله گوسفند احمق
فرض کنید نیک پارک (Nick Park)، کارگردان انیمیشن استاپ موشن Shaun The Sheep یا همان بره ناقلا از ابتدا سناریوی کار را بر روی یک کشاورز که از قضا یک گله گوسفند احمق هم دارد میچید. گوسفندانی که هر روز مثل هر گوسفند دیگری در دنیا در مزرعه میچریدند و غروب بع بع کنان به طویله برمیگشتند. تنها هیجان داستان هم بر میگشت به یکسری اتفاقات روزمره که با کمی ته مایهی طنز برای کشاورز میافتاد. به نظرتان چطور است؟ آیا باز هم علاقه دارید به ادامه داستان گوش دهید؟ طبیعتا هرگز!
پس بهترین ایده برای ساخت استاپ موشن از نظر نیک پارک این بود که به یک موضوع و سناریوی کاملا نامعقول بپردازد!
بدانید همیشه خلاقیت را از جایی میتوانید به دست بیاورید که دیگران فکرش را نمیکنند. چه کسی فکرش را میکرد که یک گله گوسفند بتوانند کتاب بخوانند، فوتبال بازی کنند، شبها جشن بگیرند و حتی برای رفع نیازها و مشکلاتشان دست به اختراع هم بزنند؟! به این میگویند یک ایده پردازی خوب.
برای فراتر از داستان ایده پردازی کنید
ایده پردازی در استاپ موشن فقط شامل ایده داستانی که در نظر میگیرید نیست. این ایده پردازی میتواند هم در داستانتان نمایان باشد، هم در سبکی که کار میکنید. شاید هم در نوع آبجکتها و متریالهایی که برای اجرای ایدهتان استفاده میکنید. زاویه عکاسی و لنز دوربینتان هم میتواند با ایدهای خلاقانه انجام شود.
دست شما در استاپ موشن کاملا باز است. پس چه بهتر که ایده پردازی جذابی برای همه این زمینهها داشته باشید. اینطوری قطعا استاپ موشن فوقالعادهای خلق خواهید کرد!
متفاوت باشید
سعی کنید مانند آندریا لاو (Andrea Love) متفاوت باشید. اگر پیگیر استاپ موشن هایش باشید قطعا ایده ای خارقالعاده در سناریوهایی که کار میکند نمیبینید. پس چه چیزی باعث اشتیاق طرفداران استاپ موشن برای دیدن کارهایش شده؟
تنها عامل و امتیازی که کارهای جذاب آندریا دارد، نوع متریالی است که برای ساخت اشیاء و آبجکتهایش از آنها استفاده میکند؛ کچه! کچه دوزی نوعی بافت است از پشم گوسفند که آندریا برای تمام اشیاء و محیط کارهای استاپ موشنیاش از آن استفاده میکند. ایدهای جدید که حالا طرفداران زیادی را هم پیدا کرده. پس با ایده پردازی در نوع متریال هم میتوانید استاپ موشنی ماندگار و متفاوت داشته باشید.
یک ایده ماندگار
فکر نکنید ایده پردازی برای ساخت استاپ موشن فقط میتواند مختص همان پروژهای که رویش متمرکز شدهاید باشد. گاهی یک ایده آنقدر کاربردی است که برای سالیان سال و یا حتی همیشه ماندگار میشود.ایدهای که حتی میتواند مربوط به نحوه ساختن آبجکتها و عروسکهای پروژهتان باشد. مثل ایدهای که استودیو لایکا در سال 2003 برای ساخت عروسکهای انیمیشن کورالین استفاده کرد. ایدهای که نه تنها خودش آن را ادامه داد، بلکه دیگران را هم به استفاده از آن سوق کرد! ساخت صورتهای متعدد با حالتهای مختلف از شخصیتهای داستان با کمک پرینتر سه بُعدی!
این ایده تحول بزرگی در دنیای ساخت انیمیشنهای به سبک استاپ موشن بود. البته اگر از زمان و تعداد افرادی که قبلا باید برای ساخت و رنگآمیزی چهرهها وقت میگذاشتند و حالا خیلی کمتر شده بود فاکتور بگیریم! حالا سازندگان عروسکها بدون نگرانی میتوانستند دهها چهره و حالات مختلف را برای یک کاراکتر درنظر بگیرند و بسازند و حالت طبیعیتری از حرکت صورت را در عروسک ایجاد کنند. این یک نمونه بسیار عالی از ماندگاری یک ایده برای ساخت استاپ موشن است.
چگونه ایده پرداز شویم؟
ایدههای ناب در گوشه و کناری مخفی یا در صندوقچهای پنهان نشدهاند. هیچ کس هم از اول ایده پرداز و خلاق به دنیا نیامده. پس نگران خلاق نبودنتان نباشید. کمی مطالعه میخواهد و همت و پشتکار. تمرین کنید تا به حوادث، اتفاقات و اشیاء دور و برتان جور دیگری نگاه کنید. متفاوت نگاه کردن به عادتهای روزمرهتان برای ایده پردازی در استاپ موشن کمک بزرگی است. چند نکته زیر هم میتواند کمک خوبی برای ایده پردازیتان باشد.
همیشه ایدههای بزرگ جلوی چشمتان است. فقط باید دقیقتر ببینید. دنبال ایدههای پیچیده و پر از جزئیات نباشید. خیلی اوقات سادهترین ایدهها دلنشینترین کار را میسازند.
سلیقه مخاطبانتان را درنظر بگیرید و با وفق مراد آنها سناریو بنویسید و کار بسازید.
اصل غافلگیری را فراموش نکنید! میانه داستانتان چیزی برای ذوقزده کردن مخاطب در آستین داشته باشید.
اگر ایده برای مخاطب ملموس و آشنا باشد مطمئن باشید حتما از آن استقبال خواهد کرد.
از بوم ساخت استاپ موشن و بوم مخاطب شناسی کمک بگیرید. با کمک این بومها و توضیحاتی که در مقاله مرتبط با آنها دادهایم میتوانید شناخت بهتری از مخاطب داشته باشید و با توجه به نیاز آنها و داراییهای موجودتان به ایدههای بهتری برسید.
اگر سعی کنید تا اصول ایده پردازی در استاپ موشن را هم یاد بگیرید، دیگر نیاز نیست نگران جذابی و اثرگذاری ایدهتان باشید. مقالههای بیشتر ما در مورد ایده پردازی در استاپ موشن را از بخش بلاگ آموزشی سایت دنبال کنید. همچنین جهت ایده پردازی بهتر، لازم است نمونه استاپ موشن های بیشتری را مشاهده نمایید.
سلام من خیلی استاپ موشن رو دوست دارم و سایت شما خیلی به من کمک کرد
تشکر از حسن توجه شما. امیدواریم که در این مسیر موفق باشید