استاپموشن یکی از تکنیکهای جذاب انیمیشنسازی است که با استفاده از عروسکها و اشیای فیزیکی، توهم حرکت را ایجاد میکند. برای هر پروژهی استاپموشن، انتخاب نوع عروسک اهمیت ویژهای دارد، چون متریال و ساختار عروسک روی نحوهی حرکت و جزئیات بصری تاثیر دارد.
پس اگر به تکنیک استاپ موشن علاقمندید، بهتر است این مقاله ی جذاب و کاربردی را از دست ندهید چون در این مقاله، قرار است به بررسی انواع مختلف عروسکهای استاپموشن، فرآیند ساخت آنها و کاربردشان در صنعت انیمیشن بپردازیم.

عروسکهای خمیری (Clay Puppets)
یکی از رایجترین انواع عروسکهای استاپموشن، عروسکهای خمیری هستند، این عروسکها معمولاً از انواع خمیرهای قابل شکلدهی ساخته میشوند که به دلیل انعطافپذیری بالا ، امکان تغییرات آسان تر در حالات چهره و بدن را فراهم میکنند. یکی از مزیتهای مهم این نوع عروسکها، امکان تغییر فرم آنها در حین انیمیت است، که باعث خلق حرکات نرم و طبیعی میشود.
عروسکهای خمیری معمولاً در پروژههایی که به سبک طنز و کارتونی نیاز دارند، به کار میروند. برای این کار حتما باید از خمیرهایی استفاده شود که در گذر زمان خشک نمیشوند تا بتوان به راحتی برای هر فریم، حالت عروسک ها را تغییر داد.

اصطلاح «کلی میشن» از «ویل وینتون»، پدر استاپ موشن خمیری گرفته شده و بر اساس همین اسم به عروسک های خمیری که برای ساخت این دسته از استاپ موشن ها استفاده میشوند هم کلی پاپت میگویند. امروزه هنرمندان زیادی مثل «گالدیز» و «جانلوکا ماروتی» در زمینه ی ساخت استاپ موشن با عروسک ها و ماکت های خمیری فعالیت میکنند.
برای مطالعه ی مطالب بیشتر کلیک کنید
عروسکهای سیمی (Wire Puppets)
عروسکهای سیمی یکی دیگر از پرکاربردترین عروسکها در استاپموشن هستند که معمولاً برای خلق حرکات پیچیده تر و ظریف تر مورد استفاده قرار میگیرند.
ساخت این عروسکها با طراحی یک اسکلت از جنس سیمهای مقاوم و در عین حال انعطافپذیر شروع میشود. درست است که استفاده از این متریال در مقایسه با خرید آرماتور های مفصلی موجود در بازار از نظر قیمت مقرون به صرفه تر است ولی در عوض مقاومت عروسک های سیمی کمتر است. چون سیم بعد از چند بار خم و راست شدن میشکند و برای استفاده ی طولانی مدت مناسب نیست.

این اسکلت مفتولی به عنوان ساختار اصلی عروسک عمل میکند و روی آن لایههایی از فوم، پارچه یا لاتکس قرار میگیرد تا ظاهر نهایی شخصیت را شکل دهد. همانطور که اعضای بدن ما روی اسکلت استخوانی قرار دارد، اسکلت مفتولی هم باعث ایستایی اجزای عروسک می شود .
عروسکهای سیمی برای پروژههایی که به حرکات دقیق تر نیاز دارند، نسبت به عروسک ها ی خمیری، انتخاب های ایدهآل تری هستند. از آنجا که سیم به راحتی خم میشود، انیماتورها کنترل کاملی روی حرکات دارند و میتواند به صورت تدریجی تغییرات مورد نظر را اعمال کنند.
برای مطالعه ی مطالب بیشتر کلیک کنید
عروسکهای مکانیکی یا انیماترونیک (Animatronic Puppets)
این نوع عروسکها به دلیل برخورداری از سیستمهای مکانیکی داخلی، امکان حرکات دقیق و روان را برای انیماتور ها فراهم میکنند. برای ساخت این عروسکها، از ترکیب اسکلت فلزی، مفصل های گوی و کاسه ای، انواع پیچ و گاهی چرخ دنده های ظریف قابل تنظیم، استفاده میشود تا حرکات پیچیدهتر مانند پلک زدن، حرکت انگشتان یا تغییر حالات چهره به بهترین شکل انجام شود.

این عروسکها معمولاً در انیمیشن هایی که به واقعگرایی بیشتری نیاز دارند، مانند «انیمیشن جزیره ی سگ ها» استفاده میشوند. طراحی و ساخت این نوع عروسکها فرآیندی پیچیده و زمانبر است و به تخصص در مهندسی مکانیک و الکترونیک نیاز دارد، اما نتیجهی نهایی حرکات نرمتر و واقعیتر است که تأثیر قابلتوجهی در کیفیت بصری انیمیشن دارد
عروسکهای چاپ سهبعدی (3D Printed Puppets)
با پیشرفت تکنولوژی، چاپ سهبعدی به یکی از متدهای اصلی ساخت عروسکهای استاپموشن تبدیل شده است. در این روش، ابتدا مدل سهبعدی شخصیت در نرمافزارهایی مانند «ZBrush» یا «Blender» طراحی میشود، سپس قطعات مختلف آن با چاپگر سهبعدی ساخته شده و مونتاژ میشود. این روش به انیماتورها امکان میدهد که قطعات قابل تعویض، مانند صورتها و دستها، را بهطور جداگانه تولید کنند و طی انیمیشن، برای تغییر حالات چهره از آنها استفاده کنند.

استودیو لایکا از پیشگامان استفاده از این تکنیک است و در فیلمهایی مانند کورالاین و حلقه ی گمشده، از چاپ سهبعدی برای ساخت هزاران حالت چهره استفاده کرده است. این نوع عروسکها به دلیل دقت بالای جزئیات، برای پروژههایی که به ظرافت و واقعگرایی بیشتری نیاز دارند، بسیار مناسب هستند.
برای مطالعه ی مطالب بیشتر کلیک کنید
عروسکهای کچهای (Felted Puppets)
اگر از دنبال کننده های سبک کچه ای در استاپ موشن هستید، حتما تا الان ویدیو ها ی معروف «آندریا لاو»را دیده اید. عروسکهای کچهای، که با استفاده از الیاف طبیعی مانند پشم کچه ساخته میشوند، به خاطر بافت خاص خود، جلوهای گرم و دستی به انیمیشنها میبخشند. ساخت این عروسکها با فرمدهی لایهلایهی پشم به کمک سوزنهای مخصوص کچهدوزی انجام میشود که امکان ایجاد جزئیات دقیق در سطح عروسک را فراهم میکند.

این روش، بر خلاف سایر تکنیکها، الزاما نیازی به اسکلت داخلی ندارد، زیرا الیاف به اندازه کافی استحکام دارند تا شکل خود را حفظ کنند. این عروسکها در پروژههایی مانند پارت اول «انیمیشن خانه» استفاده شدهاند. همچنین به خاطر ظاهر نرم و لطیفشان، بیشتر در پروژههایی که به سبک سنتی و بافت دستی نامرتب تری نیاز دارند، استفاده میشوند. از آنجا که پشم کچه قابلیت رنگآمیزی و شکلدهی نامحدودی دارد، امکان ساخت کاراکترهای مختلف با آن فراهم است.
عروسکهای کاغذی و مقوایی(Cut-out Puppets)
عروسکهای کاغذی و مقوایی یکی از سادهترین و درعینحال مؤثرترین انواع عروسکهای استاپ موشن هستند. این عروسکها معمولاً از چندین لایه مقوا یا کاغذ ساخته شده و مفاصل آنها با کمک پینهای فلزی یا چسبهای مخصوص طراحی میشود تا امکان حرکت دادن اندامها وجود داشته باشد. به دلیل وزن کم و قابلیت جابجایی زیاد در راستای مفصل، این عروسکها در تولید انیمیشنهای دوبعدی با سبکهای بصری خاص استفاده میشوند.

انیمیشنهای مستقل و تجربی معمولاً از این تکنیک استفاده میکنند. چون ساخت این عروسکها نیاز به تجهیزات پیچیده ندارد و امکان طراحی شخصیتهای متنوع با هزینه کم را فراهم میکند. نمونههای معروفی از این تکنیک در آثار هنرمندانی مثل «راجر وایلند» دیده میشود. با استفاده از عروسک های کاغذی در استاپ موشن علاوه بر کات اوت، میتوانیم کارهای سه بعد ی هم انجام دهیم که « مجموعه انیمیشن های گراف» نمونه ی بسیار خوبی از آن است.
برای مطالعه ی مطالب بیشتر کلیک کنید

هر یک از این عروسکها با توجه به نوع پروژه، سبک هنری و نیازهای فنی انتخاب میشوند. عروسکهای خمیری برای تغییرات سریع و انیمیشنهای کارتونی مناسباند، عروسکهای سیمی کنترل حرکتی بیشتری دارند، عروسکهای چاپ سهبعدی دقت و جزئیات بالا را فراهم میکنند، عروسکهای کچهای جلوهای دستساز به انیمیشن استاپ موشن می دهند و عروسکهای مکانیکی امکان خلق حرکات بسیار دقیق و طبیعی را دارند. شناخت صحیح این متدها به انیماتورها کمک میکند تا سبک مناسب پروژهی خود را انتخاب کرده و داستانهای خود را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشند.
بدون دیدگاه